رییس شورای‌ اسلامی شهر کنگان گفت: توسعه اسکله کنگان با مطالعه دقیق مسائل ترافیکی و پس کرانه انجام شود.

رییس شورای‌ اسلامی شهر کنگان گفت: توسعه اسکله کنگان با مطالعه دقیق مسائل ترافیکی و پس کرانه انجام شود.

توسعه اسکله کنگان با مطالعه دقیق مسائل ترافیکی و پس‌کرانه انجام شود

عیسی کرمی رئيس شوراى اسلامى شهر كنگان: با مشخص شدن مبلغ اعتبار ۱۷۰ تومانی اسکله کنگان، این پروژه در مرحله مناقصه قرار دارد که پس از مشخص شدن پیمانکار، عملیات اجرایی آن نیز آغاز می‌شود.

رییس شورای‌ اسلامی شهر کنگان بیان کرد: ضمن تقدیر از تمامی افراد و نهادهای دست‌اندرکار این پروژه، با این حال عده‌ای از مسؤولین شهری از جمله شورای کنگان که ازحامیان ایجاد، احداث و توسعه زیرساخت‌های بندر کنگان و گسترش رونق هستند، با این حال  به جانمایی آن نقد دارند چرا که محل فعلی برای توسعه اسکله، تبعات و هزینه‌های زیادی را بر دوش شهر و مردم خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه در بحث توسعه اسکله بندرکنگان، در ابتدا باید ببینیم، هدف از توسعه این زیر ساخت چیست، افزود: معتقدیم چنان‌چه قرار است این توسعه باعث حذف اسکله بزرگ تجاری کنگان که در دهه ۸۰ مصوب و ابلاغ شده است، شود، قطعا سود ناچیزی عاید کنگان می‌‌شود و سود اصلی را از دست خواهیم داد.

کرمی ادامه داد: اسکله کنونی متعلق به ۵۰ سال قبل است و اگر قرار بر ورود علمی به بحث اسکله باشد، باید پیش‌بینی ۴۰ تا ۵۰ سال آینده را در تمام زمینه‌های مرتبط داشته باشیم.

وی عنوان‌ کرد: افزایش تخلیه و بارگیری، ورود شناورهای بیشتر با تناژ بالا به اسکله، رفت‌وآمد مدام تریلی‌ها، ورود شناورها و کشتی‌های کانتینردار به اسکله و احداث و گسترش انبار در اسکله، بخشی از اتفاقاتی است که مرتبط با اسکله تجاری است و مجموعه این اتفاقات باعث افزایش عبورومرور تریلی‌ها و کامیون‌های سنگین می‌شود.

رئیس شورای اسلامی کنگان تصریح کرد: از نظر شورا، اسکله کنونی در مرکز شهر واقع شده است و هیچ‌گونه پس‌کرانه‌ای ندارد. همین حالا که توسعه اسکله رخ نداده است، در برخی ساعات، با مشکل شدید ترافیکی در خط ساحلی(حوالی اسکله) و خیابان‌های اطراف آن رو‌به‌رو هستیم.

 وی در مورد اتصال خیابان گلزار به ساحل، گفت: این خیابان یک خیابان داخلی شهر است و اگر قرار است با هزینه سنگین به خیابان ساحلی وصل شود، فقط باید حجم ترافیک کنونی شهر را کاهش دهد نه اینکه خیابانی برای عبورومرور کامیون‌های سنگین از مرکز شهر باشد در حالی که می‌خواهند خیابان گلزار را به خیابان فرمانداری وصل کرده و این خیابان را نیز به ساحل وصل کنند.

کرمی ادامه داد: کاربری و ظرفیت خیابان فرمانداری مناسب کارهای ترانزیتی و تردد کامیون‌های سبک و سنگین و تریلی‌های متعدد نیست و باید پیش‌بینی مسائل امنیتی و ده‌ها مسئله پیش‌بینی نشده این کار را داشته باشیم.

وی با اعلام‌ موافقت اتصال خیابان گلزار به فرمانداری و سپس خط ساحلی، تأکید کرد: این کار برای کاهش بار ترافیکی داخل شهر مناسب است، نه عبور و مرور کامیون‌ها به سمت اسکله کنونی، همچنین فرمانداری میزبان جلسات مختلف شهرستانی، استانی و حتی کشوری است و مضاف بر این، بحث‌های انتخاباتی و حتی تجمع و اعتراض‌های مردمی به برخی مسائل نیز در خیابان فرمانداری رخ می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی کنگان اضافه کرد: با این تفاسیر، خیابان فرمانداری نمی‌تواند محل(محور) خیلی مناسبی برای عبورومرور انواع کامیون‌های سنگین به سمت اسکله و عکس آن به سمت کلان شهرهای ایران باشد و در واقع، خیابان گلزار می‌تواند کمربندی شهر را به ساحل کنگان متصل کند تا مسافران و گردشگران، دسترسی آسانی به دریا و ساحل داشته باشند.

وی عنوان‌کرد: از طرفی دیگر، چرا پروژه احداث اسکله در حومه شهر که حتی به متراژ ۸۰ متر در دریا نیز سنگ‌ریزی و سنگ‌چینی شده است، را ادامه نمی‌دهیم؟ آیا بهتر نیست پروژه‌ای که قبلا مورد مطالعه کارشناسی قرار گرفته است و هیچ نوع تبعاتی نیز برای شهر ندارد را ادامه دهیم؟ 

کرمی با اشاره به دلایل خود برای ادامه عملیات اجرایی پروژه اسکله حومه شهر، گفت: راه اتصال به کمربندی و خروجی کنگان در آن نقطه بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر از نقاط دیگر است و فضای بسیار خوبی برای پس‌کرانه وجود دارد که خود امتیازی بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: در آن محل، حریم ۶۰ متری ساحل را می‌توان بدون پرداخت هزینه برای این پروژه تملک کرد و امکان احداث اسکله تجاری با ظرفیت پذیرش شناورهایی با تناژ بالا در محل مورد اشاره وجود دارد و اسکله تجاری را می توان در دو یا سه فاز احداث کرد.

رئیس شورای اسلامی کنگان یادآور شد: البته مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که اگر بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی مصوب در توسعه اسکله کنونی هزینه نشود، برگشت می‌خورد و کل بودجه از کنگان خارج می‌شود. اگر قرار است اسکله کنونی کنگان توسعه پیدا کند، باید راه‌های دسترسی به آن از طریق پیش‌بینی اعتبار و بودجه لازم و جداگانه برای پروژه انجام شود وگرنه با بحران شدید ترافیکی مواجه خواهیم شد.

وی گفت: اسکله کنونی بیشتر مناسب اسکله تفریحی(گردشگری) و صیادی است.

  • نویسنده : صلاح خنافره