اگرچه موافقان و مخالفان فراوانی در طی پنج سال گذشته نسبت به شکل گیری منطقه آزاد تجاری بوشهر ، موضع گیری کرده اند اما پس از رفت و برگشت های فراوان بین دولت و مجلس ، به نظر می رسد که موانع اجرایی آن به زودی و با رای مثبت شورای نگهبان برداشته می شود تا منطقه آزاد تجاری در شهر بوشهر شکل گیرد

پس از این که در شهریورماه سال گذشته شورای نگهبان ایراداتی را بر لایحه دولت مبنی بر ایجاد ۸۹ منطقه ویژه اقتصادی جدید گرفت و آن را برای بررسی مجدد به کمیسیون های تخصصی مجلس فرستاد ، خبر می رسد که این لایحه با تغییراتی در مجلس توانسته نظر مثبت نمایندگان را جلب کند.

بر اساس این گزارش، کمیسیون اقتصادی مجلس با تغییراتی اقدام به رفع ایرادات شورای نگهبان کرد و با اصلاح عنوان لایحه دولت و رای مثبتی که نمایندگان مجلس به این لایحه دادند، استان بوشهر در شهر بوشهر در کنار اینچه برون در استان گلستان، مهران در استان ایلام، شهر اردبیل، سیستان در استان سیستان و بلوچستان ، بانه، مریوان در استان کردستان، جاسک در استان هرمزگان و قصر شیرین در استان کرمانشاه دارای منطقه آزاد تجاری صنعتی مطابق نقشه های پیوست مصوب هیئت دولت شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر ضمن تایید این موضوع به یکی از سایت های خبری محلی استان بوشهر گفته است: یکی از حقوقدان شورای نگهبان که در مجلس حضور داشته، مصوبه نمایندگان را درخصوص تامین نظر این شورا تایید کرده و تا هفته آینده شورای نگهبان لایحه مذکور را تایید و رییس مجلس نیز به دولت ابلاغ خواهد کرد.

حجت الاسلام عبدالحمید خدری این را هم گفته که بعد از ابلاغ این مصوبه توسط دولت که نهایتا ۱۴ روز پس از دریافت نظر شورای نگهبان انجام می شود ، مراحل اجرایی عملیاتی شدن منطقه آزاد بوشهر در آذرماه با تعیین مدیر برای این مجموعه آغاز خواهد شد.

گفتنی است موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر توسط مصطفی سالاری استاندار وقت استان بوشهر در اولین سفر استانی حجت الاسلام روحانی به بوشهر در دی ماه سال ۱۳۹۳ به عنوان یک خواسته مردمی اعلام و رئیس دولت یازدهم به مردم استان قول داد که به این خواسته عمل کند.

اگرچه موافقان و مخالفان فراوانی در طی پنج سال گذشته نسبت به شکل گیری منطقه آزاد تجاری بوشهر ، موضع گیری کرده اند اما پس از رفت و برگشت های فراوان بین دولت و مجلس ، به نظر می رسد که موانع اجرایی آن به زودی و با رای مثبت شورای نگهبان برداشته می شود تا منطقه آزاد تجاری در شهر بوشهر شکل گیرد.

انتظار می رود با ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر، آن طور که موافقان این لایحه می گویند موضوع کسب و کار و اشتغال در بوشهر جان تازه ای بگیرد نه این که به اعتقاد مخالفین موج گرانی جدیدی بدون هیچ دست آورد اقتصادی برای مردم، شهر بوشهر را فرا گیرد./سوك