انباشت زباله ها در نزدیکی سواحل و حتی ورود شیرابه های آلوده به دریا همواره معضلي تاسف بار هم برای موجودات زنده ساحل و دریا هم برای ما انسان ها این موضوع به قدری خطرناک است که گاها حتی میتواند موجب آلودگی آبزیان و مبتلا شدن افرادی که در منطقه شنا میکنند ، به بیماری […]


انباشت زباله ها در نزدیکی سواحل و حتی ورود شیرابه های آلوده به دریا همواره معضلي تاسف بار هم برای موجودات زنده ساحل و دریا هم برای ما انسان ها این موضوع به قدری خطرناک است که گاها حتی میتواند موجب آلودگی آبزیان و مبتلا شدن افرادی که در منطقه شنا میکنند ، به بیماری های پوستی شود.
استاندارد مشخص شده برای محل شیرابه ها ۵۰۰ متر ی زباله تا ساحل و ۳۰۰ متر تا رودخانه است .همچنین از جمله موارد مهم در دفع و نگهداری زباله :  نگهداشتن زباله ها در جهت مخالف باد ، دور نگهداشتن زباله ها از محل های مسکونی و مزارع ، و عدم دفع این زباله ها در محل ورودی آب های سطحی و مهم تر از همه پاکسازی دره ها ی سطح شهر و همچنین کناره های شهر که خود یکی از عوامل اصلی ورود آلودگی به دریاست ، میتوان اشاره کرد.
 شروع فصل زمستان مساوی است با بارش و سيلابي شدن رودخانه و دره ها و سرازیر شدن تمامي زباله هاي بستر رودخانه به دریا ، که این فاجعه بزرگی است .
با اینکه شاید دیدن انبوهی از این زباله ها برای تك تك ما عادی شده باشد اما لازم است برای حل این معضل بزرگ کلیه ارگان های مربوطه بسیج شده و در تمام طول ساحل به پاکسازی سواحل بپرازند و برای پاک نگهداشتن سواحل فرهنگ سازی بیشتری شده ، حتی اگر لازم باشد باید در بحث فرهنگ سازی نیز بودجه هایی صرف گردد.
به عنوان مثال شهرداری میتوانند پوسترهایی با این هدف طراحی کرده و در مدارس توزیع کنند و این حرکت زیبا را از مدارس شهر آغاز کند .
و خیلی از موارد دیگری که براحتی در فرهنگ سازی در این موضوع و معضل مهم نقش بسزایی دارند.
امید است کلیه مردم و سازمان ها در این حرکت زیبا سهیم شده و به کمک شهرداری و نهادهای مربوطه بشتابند.

  • نویسنده : راضيه محمدى